debetkort

Ta i bruk kortet

Har du husket å ta i bruk ditt nye bankkort?

Ditt gamle bankkort blir sperret 10. desember

OBS: Dersom du allerede har aktivert ditt nye kort kan du se bort i fra SMS fra oss om dette.

I oktober/november mottok du et nytt bankkort fra oss merket LOKALBANK. Ditt gamle kort merket EIKA vil om kort tid bli sperret. Dette til tross for at du har utløpsdato frem i tid.

Dersom du ikke har tatt det nye kortet i bruk, må dette gjøres før 10. desember.

Du har samme pin-kode som tidligere. Første gang du bruker kortet må du stikke kortet inn i terminalen og taste koden, etter dette vil du kunne bruke kortet trådløst som vanlig ("tæpping").

Du må oppdatere alle betalingsløsninger med ditt nye kort, men vi anbefaler bruk av kredittkort til kjøp og abonnement på internett eller i app, for din sikkerhet. 

 

Slik bestiller du nytt kort i nettbanken:

Logg først inn i nettbanken.

1: Velg "Kort" i menyen til venstre

2: Velg "Kort" i kortmenyen som åpner seg

3: Trykk på kortet du ønsker å rebestille

4: Velg "Rebestill kort" 

Vanlige spørsmål og svar

Det er nytt design på kortet - hvorfor det?
Fordi vi har oppdatert alle våre kort til VISA sin nyeste standard. Dette er en helt ny korttype, der all informasjon står på baksiden av kortet.
Kan jeg velge eget bilde til forsiden på bankkortet?
Nei. Vi har ikke lenger mulighet til å velge eget design på kortet.
Kan jeg få bilde til legitimasjon på kortet?
Nei. Som praktisert i flere år vil våre debetkort ikke inneholde informasjon som personnummer og bilde for din egen sikkerhet.
Kan jeg bruke kortet i utlandet?
Ja, kortet skal fungere som tidligere mot utland. Husk å sjekke om du har aktivert regionsperre for ulike verdensdeler eller netthandel.
Hva er CCV / CVC ?
Dette er en sikkerhetskode som benyttes sammen med utløpsdato og kortnummer ved digitale kjøp, ofte sammen 3D secure (BankID identifisering).
Jeg har glemt PIN-koden til kortet mitt, hvor kan jeg finne den?
Har du glemt pinkoden, kan du finne denne i nettbanken under menyvalg "Kort", og "Hent Pin" .
Hva med kontaktløs betaling?
Kontaktløs betaling er standard på alle våre nye kort. Vi kan ikke skru av denne funksjonen.
Jeg har barn, vil de også få nytt kort?
Ja, vi bytter ut alle kortene våre til nytt design. Hvis barnet ditt skal gå fra f.eks Junior-kort til Visa Ungdom er det viktig at dere tar kontakt med oss for å inngå nye kortavtaler.
Hvorfor står ikke kortnummeret på framsiden av kortet lengre?
Kortnummeret som stod utpreget på fremsiden tidligere, står nå på baksiden av kortet, delt opp i 4 bolker. Der finner du også utløpsmåned/år og CVC koden. Kontonummeret og kortholders navn står også på baksiden. 
Må jeg betale noe for det nye kortet?
Nei, det er ingen ekstra kostnader for det nye oppdaterte kortet ditt. Hvis du mot formodning blir trukket et gebyr for kort, ta kontakt med oss for refundering.
Må jeg legge inn det nye kortet på ViPPS, Netflix, Spotify osv.?
Ja, du må oppdatere alle betalingsløsninger med de nye kortene dine. Merk at vi anbefaler bruk av kredittkort til kjøp og abonnement på internett eller i app.
Kan jeg bruke bankkortet som legitimasjon?
Nei. Som praktisert i flere år vil våre debetkort ikke inneholde informasjon som personnummer og bilde for din egen sikkerhet.
Jeg fikk nettopp et nytt kort for ikke lenge siden, hvorfor får jeg et nytt kort allerede nå?
Vi oppdaterer alle våre kort til ny standard og nytt design. Hos noen kunder vil dette medføre to eller flere nye kort i løpet av høsten. Du skal ikke bli trukket dobbelt gebyr for det nye kortet ditt.
Får jeg samme PIN-kode som før?
Ja, PIN-koden til kortet er den samme som du har hatt tidligere.
Bankkortet mitt virker ikke lenger, hva må jeg gjøre?
Dersom kortet ditt ikke fungerer, må du ta kontakt med oss med informasjon om hva du prøvde på når det feilet, om det var minibank eller butikkterminal, og hvilken feilkode du fikk når du prøvde å bruke det. 

Spørsmål om bankkort?

Ta kontakt med oss!