Kvinne som handler på nettet.

Tekst hentet fra vår samarbeidspartner Frende Forsikring (Frende.no).

Slik oppdager du falske nettbutikker

Black Week, Black Friday og Cyber Monday. Tilbudene er mange nå, slik unngår du å gå i svindelfella.
Stadig flere handler julegaver på nett. Det kan spare oss for tid, vi slipper kø og vi kan sammenligne priser med få klikk.

Men økt netthandel betyr også et hav av muligheter for svindlere. De er klare til å lure deg som er ute etter å gjøre et julegavekupp. Ifølge Klarna sin undersøkelse har 300 000 nordmenn har blitt lurt av falske nettbutikker. Dette tilsvarer hele 9 prosent av nordmenn som handler på nett.

 

Det viktigste rådet for å unngå å bli lurt på under Black Week er gammelt, men fortsatt like gyldig: Bruk hodet og sunn fornuft. I et hav av tilbud som nesten er for gode til å være sanne, finnes svindlerne som prøver å lure deg inn. Det kan koste deg mye mer enn hva du sparer på «tilbudet».

 

Viste du at som privatperson har du inkludert ID-sikring i sin innboforsikring gjennom vår samarbeidspartner Frende? 

Les mer om innboforsikring

 

Netthandel ikon

Tegn på en useriøs nettbutikk

  • Flere skrivefeil på nettsiden
  • Manglende kontaktinfo
  • Ingen sikkerhetssertifikat (mangler hengelås-ikon før url)
  • Kun dårlige omtaler på trustpilot

Slik handler du trygt på nettet

  1. Gjør et Google-søk før du handler i en ukjent nettbutikk. Les anmeldelser fra andre brukere.
  2. Stopp og tenk deg om før du betaler for en vare eller en tjeneste på forskudd. Bruk heller kredittkort, da har du leveringsgaranti. Det betyr at hvis du ikke mottar varen, så får du pengene tilbake. Viktig å huske: sett av penger når du handler med kredittkort, slik at du har full kontroll og kan betale regningen når den kommer!
  3. Sjekk Forbrukertilsynet sin liste over falske nettbutikker.
  4. En nettbutikk som er sertifisert med merket Trygg e-Handel følger norske og EU-regler for kjøpers rettigheter og selgers plikter. Du finner alle nettbutikker med denne sertifiseringen på Trygg e-Handel sine nettsider her.
  5. Ikke oppgi personlige opplysninger mer enn aller høyst nødvendig.
  6. Når du har betalt for en vare på nettet, sørg for at kortopplysningene dine ikke blir lagret på nettbutikken. Ofte blir du spurt om du vil lagre kortopplysningene. Svar nei til dette.
  7. Vil du sjekke om urlen er ekte? Dette kan du gjøre på Virustotal eller Sitesafefy.
  8. Fant du et kampanjetilbud? Skriv inn hele nettadressen, i stedet for å klikke på lenker fra kampanjer på nettet eller sosiale medier.
  9. Vær ekstra påpasselig med lenker sendt ut på e-post og SMS, spesielt der du blir bedt om å logg inn. 

 

Lar vi oss lure?

7 av 10 sier de kunne blitt lurt av falske nettbutikker
2 av 3 er redde for å bli svindlet på nett
2 av 3 er redde for å bli utsatt for ID-tyveri
(Kilde: Frendeundersøkelsen)

 

Hvis uhellet først er ute

Dersom du som kunde har vært uheldig og blitt svindlet, gjelder det å handle fort. Det viktigste du kan gjøre er å kontakte oss så tidlig som mulig i forløpet. Jo lenger tid som går, desto vanskeligere blir det for oss å hjelpe deg videre og handle smart.

Vi er her for å hjelpe deg. Har du noen spørsmål eller trenger hjelp, kontakt vårt kundesenter eller din rådgiver.

E-post: post@stbank.no

Telefon: 73 85 50 00

 

Åpningstider 09:00 - 15:00, mandag til fredag

Du kan også ringe det samme nummeret utenfor åpningstid for sperring av bankID / kort. 

 

Til slutt: Det viktigste verktøyet vi har i kampen mot svindel er kommunikasjon og spredning av informasjon. Opplysninger om svindel - slik som dette - er derfor helt avgjørende for å hindre at svindlere lykkes i sine forsøk, så del gjerne denne artikkelen eller informasjonen med alle du kjenner!

 

Les mer om svindel her

Helen Grønflaten

Trenger du råd om forsikring?

Vi er her for å svare på dine spørsmål. Ta gjerne kontakt! 💛